10 grunner til å trene Brasiliansk Jiu Jitsu

Det er et nytt år og mange setter seg nye mål for det nye året. For noen er det er få kontroll over vekten, komme i form, lære seg noe nytt eller treffe nye mennesker. Uansett om du har satt deg et av disse målene, eller om du rett og slett vil bare forbedre livskvaliteten din så kan vi på Kristiansand Kampsport Senter hjelpe deg et stykke på veien.
 Utifra dine mål så kan vi hjelpe deg å velge riktig kampsport eller fitnessprogram for deg.

Her deler vi de største 10 grunnene til å begynne å trene akkurat Brasiliansk Jiu Jitsu på Kristiansand Kampsport Senter.

1. Det er noe helt annet enn å trene på et vanlig treningssenter.

- Hvis du har vært medlem av et tradisjonelt treningsenter, så kjenner du til vanskeligheten med å motivere deg, alene.
 Se for deg et sted der du på hver trening får hjelp av noen uten at det koster ekstra. Se for deg at du blir tatt imot, og inkludert i et fellesskap fra første sekund, uansett alder, kjønn eller utgangspunkt. Et sted der alle hjelper alle for å bli bedre, uten å dømme. Et sted der det du lærer er praktisk anvendelig utenfor treningen. Vi gjør det vi kan for å følge deg opp på hver eneste trening. Det er vanlig å gå "all in" når en starter for så begynner en å få vondt i viljen og miste motivasjoene, vi gjør det vi kan for å følge deg opp og motivere deg når dette skjer. Vi har nesten ikke støttemedlemmer, så å si alle våre medlemmer kommer faktisk på trening.

2. Praktisk selvforsvar
- Brasiliansk Jiu Jitsu (BJJ) er kjent for, og har vist seg å være, veldig effektivt selvforsvar. Det som er unikt med BJJ er at personer som i utgangspunktet ville ha blitt stemplet som små, svake og mindre atletiske, klarer å forsvare seg mot større og sterkere motstandere. Der de fleste andre tradisjonelle kampsporter krever at utøveren utnytter fart, koordinasjon og spenst for å kunne levere høye spark og kjappe slagkombinasjoner, er det andre ting som ligger til grunn i BJJ. Det er nesten sånn at utgangspunktet, som fysisk form, størrelse eller kjønn har ingen ting å si. BJJ legger til rette for at du skal føle deg trygg og beherske situasjoner der noen sitter opp på deg, holder deg fast eller slår deg. Å kunne svømme er noe alle mennesker burde kunne, det samme gjelder det å kunne forsvare seg. 


3. Fantastisk trening/Kom i form
- Alle elsker å lære nye praktiske ting, derfor vil det å dra på kampsporttrening ikke oppleves som om du drar på «trening» slik du er vant til, fordi det er lærerikt og gøy. Allikevel gir BJJ kroppen en helt fantastisk trening, der du bruker hele kroppen. Bevegelsen og calisthenics gjennom hele timen gjør at du bruker muskler som du ikke visste du hadde. På grunn av det tekniske aspektet i treningen der du lærer helt nye bevegelser, gjør det at hodet må henge med. 
Dette fører til at uansett utgangspunkt, topptrent eller sofasliter, så stiller alle likt. Etterhvert som forståelsen øker, så øker muligheten for økt kardiotrening. Uansett om målet er å komme i form eller miste noen kilo, så har vi flere hos oss som har vært gjennom ekstreme forvandlinger og som er villige til å hjelpe deg.

4. Lær noe nytt og nyttig
- Det sies at en av måtene å holde hjernen skarp og å finne lykke, er å hele tiden streve etter å lære nye ting.

Etter vi slutter på skolen og starter å jobbe, så kan livet fort bli litt ensformig og kjedelig.
Dette fører ofte til at flere mister troen på seg selv og blir ulykkelig. 
I motsetning til tradisjonell trening som hovedsakelig har fokus på å komme i fysisk form, blir BJJ et strategispill med kroppen, der du må lese og etterhvert forutsi hva treningspartneren skal gjøre og finne løsninger for å overvinne han eller henne. Dette er overførbart til livet utenfor gymmen, der det kommer godt med å være en problemløser, på jobb, skole, i forhold og med andre mennesker. Det geniale er at mulighetene i Jiu Jitsu er uendelig, den er under utvikling med nye teknikker, strategier, nye mennesker som kommer inn og hjelper å utfordre deg, til å bringe deg videre uansett om du er helt ny, eller en rutinert utøver.
Bli inspirert.

12309600_964234933647947_3048664752362710634_o

 

IMG_2970

5. Møt nye mennesker
– Etterhvert som du blir eldre er det vanskelig å treffe nye mennesker. Å trene på Kristiansand Kampsport Senter er en fantastisk måte å treffe nye mennesker på. Du kommer i kontakt med alle på en helt annen måte enn hvis du løper på en tredemølle, eller løfter vekter. Det tar sikkert litt tid før du blir bestisser og invitert i familieselskaper, men vi legger alt ligger til rette for at det er mulig, fra måten du blir tatt imot på, til måten alle behandler hverandre. Noe av det som gjør Brasiliansk Jiu Jitsu utøvere spesielle, er hvordan treningen gjør at alle blir mindre stresset ved å lære å slappe av og legge vekk egen ego. De som trener BJJ jevnlig, blir etterhvert sunnere mennesker med et sunnere ego. Snittalderen på dem som begynner på BJJ hos oss er høy i forhold de andre kampsportene. Det er ikke uvanlig å ha menn og kvinner over 50 år som starter med denne treningsformen.

6. Test din komfortsone/flytsone
– 
De fleste av oss trives best i trygge omgivelser der vi slipper å bli utfordret. Vi føler oss trygge med det vet vet og vi er vant til. I de fleste tilfeller er vi gode nok ansatte, sjefer, venner eller foreldre, det er tilfreds med det. Ralph Pagano sier; Når sist prøvde du noe nytt for første gang? Etterhvert som en blir eldre er dette en skummel tanke, derfor lyver du og sier at du er for gammel, for tynn for feit, for fattig eller for rik, helt til du tror det selv. Selv om nye utfordringer kan være skumle og kanskje smertefulle, vil gevinsten være å skape personlig vekst, stolthet, og lykke. Det å gjøre noe du ikke trodde du kunne lykkes med, vil åpne øynene dine. Og kanskje få deg til å se nye muligheter som kan forbedre hele livet ditt, for deg selv og dem rundt deg.

7. Tryggere sparring enn mange andre kampsporter
– Det å slå og sparke på hverandre kan for noen virke utrolig spennende og gøy, mens for andre kan det være skikkelig skummelt. Det er veldig mange som kunne tenkt seg å trene kampsport, men lar være fordi de ikke orker å slå eller å bli slått på. På Kristiansand Kampsport Senter har vi så å si aldri noen som skader deg fordi noen har slått eller sparket for hardt. Men sjansen for at det kan skjer er jo der. Etterhvert som en blir eldre, er det ikke lenger gøy å måtte forklare på jobben, til familien hvorfor du har en blåveis, eller en knekt nese. Du kan trygt trene Jiu Jitsu, sparre/ rulle i en realistisk setting med all spenning og utfordringer som hører med, uten å være redd for å bli slått i stykker. 
For å få til dette har vi grunnregler som sørger for at alle trener i det tempoet som fremmer læring. Når alle tar hensyn til hverandre ligger skadestatistikken på nulltallet.
Det er ikke lett å vite hvor mye eller hvor lite en skal ta i, derfor er det alles ansvar å hjelpe alle på vei, slik at nye medlemmer fortest mulig føler seg trygge, og også blir trygge personer å trene med.


 

IMG_2949

8. Reduser stress
– Livet kan vært stressende med jobb, familie, skole, regninger, kjæresterier eller ensomheten.
Stress kan føre til fysiske plager, som igjen kan endre vår mentale tilstand. Dette kan føre til at vi blir til noe/noen, vi eller de rundt oss, ikke kjenner igjen. Det viser seg at trening frigir kjemikaler i kroppen, som er med å motvirke stress. I tillegg til at det å være i et positivt, oppbyggende miljø, kan bidra til å et annet fokus. 


9. Lær ydmykhet
–Gjennom trening og BJJ-sparring på Kristiansand Kampsport Senter, blir en over tid mer ydmyk og empatisk. Som ny, og i den tiden du jobber deg gjennom det hvite belte, vil trening være en overveldene opplevelse for de fleste. Du vil lære og bli utfordret på, hvordan å beherske måten å bevege deg, og samtidig lære nye konsepter som vil utfordre deg på det intellektuelle plan. Det kommer en tid der du føler at du er litt fortapt og ikke forstår. Men du vil være omgitt av instruktører og treningspartnere som har gjennomgått akkurat det samme som deg. De forstår hvordan det er og vet hvordan de skal være tålmodige og hjelpe deg videre.
Du kommer til å havne i posisjoner der dine treningspartnere «fanger en arm» og har mulighet til å stramme til, men de gjør det ikke fordi de ikke ønsker å skade deg. Istedenfor hjelper de deg å forstå hvordan du havnet dit og hvordan du skal kunne komme deg løs. Det er opplevelser som disse som vil bidra til å lære deg praktiske menneskelige ting om hvordan å være omtenksom, snill, tålmodig, hjelpsom og ydmyk. Ting som du forhåpentligvis tar med deg ut i den stor verden, som igjen vil bidra til å gjøre deg til et bedre menneske. 


10. Bygg selvtillit
– Kombinasjonen av alle de forgående punkter, det å lære noe nytt, utfordre deg selv i trygge omgivelser, treffe nye mennesker, å bli mer ydmyk, lære å takle stress og å bidra til at andre lykkes, er en del av oppskriften til bygge bedre selvtillit. 


BJJ-gruppen 2015

BJJ- gruppen i 2016

Trening på Kristiansand Kampsport Senter har vært en katalysator for mange mennesker gjennom årene til å forbedre livet.
Hvis du har behov for å trene og komme i form, kom på en gratis, uforpliktende prøvetime, vi holder til i Ægirsvei 10 på Lund og Fiskåveien 4 i Vågsbygd.

hjelp-jeg-er-ny

Oversatt og endret
Ide  jerry tsui
Jiu Jitsu times