Kali-self-defence-banner-mestre

Kali Self Defence + 16 år

tirsdager og torsdager 18.00- 19.00
Lund & Vågsbygd

Kali Self Defence (KSD) er for deg som hovedsakelig føler et behov til å lære selvforsvar, det være et ønske om å føle seg tryggere på privaten, på jobb, eller at du ønsker å både komme i form og få bonuset med selvforsvarstrening i trygge omgivelser.

Kortversjonen for deg som allerede har bestemt at du vil prøve:

- Møt opp på en av våre treningsentere på Lund eller Vågsbygd, minst 15 minutter før treningstart.
- Ha på treningstøy, uten metal eller glidelås.
- Du trener barbeint.
- Du kan låne utstyr første gangen
- Det er gratis å prøve.
- Det er vanlig å være litt nervøs første gangen.
- Du blir godt tatt imot, det begynner nye hver uke.
- Velkommen.

Langversjonen
Leter du etter et kort kurs du kan ta, som vil gi en kjapp og varig løsning og dekke dine selvforsvarsbehov?
Det finnes ikke! Et kort kurs er ment å gi deg en smakebit og noen tips, på hva du kan få til med regelmessig trening.

For å lære deg funksjonelt selvforsvar som øker dine sjanser og fungerer under press, krever at du legger ned tid på innlæring og repetisjon. Regelmessig trening over tid, vil gjøre deg bedre rustet å komme helskinnet ut av det, om du plutselig havner oppi en uønsket situsjon.
De fleste ender sitt ønske og søk om å lære selvforsvar her, fordi det høres ut som et ork og de er ikke villig til å prioritere tid til å investere i egen sikkerhet.
Er du en av dem eller er du med et skritt videre?

Kali Self Defence er et allsidig selvforsvarsystem i et moderne miljø, der vi gir deg de verktøyene du behøver, for å være bedre rustet i en selvforvarsituasjon. Det kan være preventiv-selvforsvar, der du lærer å lese situasjoner, for å unngå eller løse et potensiellt fysisk konflikt før den oppstår, eller hvordan takle en situasjon som innebærer fysisk vold, med eller uten våpen.

Verden endrer seg, selvforsvarsbehovet endre seg i samme takt. Før var selvforsvarsbehovet du møtte på i Kristiansand, eller Norge, hovedsakelig av en "selvoppsøkende art".
Der det var snakk om forsvar mot en god gammeldags knytteneve, et slevspark eller litt fyllevas.
Sånn er det ikke lengre. Det er ikke lengre sånn at vi må oppsøker eller oppholde oss på utsatte steder for å havne i stri. Ran, random vold, knivstikkinger mens du handler på butikken og holder på med ditt, det er virkeligheten vi står overfor i dag. Det virker også som at terskelen for bruk av stikkvåpen er senket til et skremmende nivå. 

Tanken på å trene selvforsvar eller kampsport virker fjernt og unaturlig for de aller fleste, noe som gjør terskelen unødvendig høy for å ta det første skrittet.
Heldigvis har vi på Kristiansand Kampsport Senter, skapt et inkluderende og trygt miljø, der du føler deg ivaretatt av alle, fra første møte med oss.

Er du trygg på at det ikke skjer deg?

Kali Self Defence-utøverne er hovedsakelig voksne kvinner og menn, som oftest er et sted mellom 20 og 50 år, de aller fleste har begynt med kampsport i voksen alder.  Alle blir tatt veldig godt imot og vi sørger for at du får trene med en person som kan litt mer enn deg, slik at du får masse hjelp. Husk at ingen har noen forventninger til at du skal kunne noen ting. Hva slags form du er i betyr heller ikke noe, du styrer det helt selv. Vi er ikke opptatt er perfeksjon, vi legger mer vekt på progresjon. Kommer du på trening 2 ganger i uken, vil du merke progresjon etter noen få måneder. Vi er her for å hjelpe hverandre, det er dette som gjør at det er så mange mennesker som trener hos oss.

Vi skrev tidligere at Kali Self Defence er allsidig. KSD er i hovedsak basert Filipinske og Sørøst-asiatiskekampsport som Kali, Arnis, Eskrima og Silat. Det brukes også aspekter og treningsmetoder fra Jeet Kune Do, Karate, Muay Thai Boran, Krav Maga og Jiu Jitsu. Dette gjør at Kali Self Defence blir en allsidig, effektiv og spennende kampsport å trene. Filosofien bak KSD er at kampsport handler om noe mer enn bare fysiske ferdigheter.
Fokus, måloppnåelse, selvtillit og egenutvikling er en integrert del av ideologien og læringen som utøveren skal kunne bruke også utenfor matta.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

kali-self-defence2

Lagre

Kali Self Defence
Kali Self Defence er ikke en sport, så det er ikke konkurranser og medaljer som er drivkraften.
Funksjonell selvforsvar, pakket inn i en utrolig kul og allsidig kampsport.
Uansett om du er helt utrent eller har trent en annen kampsportgren før, så vil Kali Self Defence bidra til at selvforsvaret ditt kommer på et helt annen nivå. Før du leser videre, må du vite at vi har nulltolleranse på kampsportsenteret. Klarer du ikke å oppføre deg, på matten og utenfor kampsportsenteret er du ikke ønsket hos oss.

Kali og annen filipinsk kampsport er mest kjent for den funksjonelle våpentreningen. Når du ser videoklippene under, vil det virke det uoverkommelig. Vær trygg på at måten vi bygger opp treningene på, gjør at den minst koordinerte utrente utøveren får hjelp til å få det til.
Ha dette i bakhodet hele tiden. 

Det som er så spennende med KSD, er at du lærer våpen først, i motsetning til veldig mange andre kampsporter som krever årelang trening før våpen blir en del av pensumet.
Tanken bak å starte med våpen (stokker) er først og fremst at det er gøy, det bygger koordinasjon og gir mestringsfølelse. Det er ikke umiddelbart lett å forstå, men overføringsverdien mellom våpentrening og våpenløs selvforsvar er en nøkkelfaktor, som vil bli klart etter litt trening .  

Fun fact:
Kali har blitt brukt i mange filmer helt fra gamle Bruce Lee filmer til den siste Jason Bourne filmen. 
På grunn av råskapen i teknikkene er det viktig at det blir lagt frem på en slik måte at utøverene forstår konsekvensene og utfallet av å bruke teknikkene "ut i verden".
Vi må balansere råskapen, med folkeskikk og bondevett, vi kaller konseptet Feed your mind. Protect your body. 

Lagre

Lagre

 
 
 

"Feed your mind "
På Kristiansand Kampsport Senter hjelper vi mennesker å skape et solid fundament for økt selvtillit, bedre fysisk form og evne til å forsvare seg selv gjennom å lære disiplinen og filosofien man finner i kampsport. Vårt oppdrag fra første gang noen kommer gjennom døren hos oss, er å støtte og hjelpe alle, uavhengig av kjønn og formnivå å dra nytte av trygg kampsporttrening i et trygt og samarbeidsorientert miljø.

Det er ikke bare kroppen som skal trenes men også hodet. Ikke bare skal vi bedre ditt selvbilde og selvfølelse, men du kommer etterhvert til å hjelpe andre med å gjøre det samme.
Målet er å bli sterk nok til å unngå 99% av alle fysiske konfrontasjoner og samtidig være sikker nok til å klare å komme seg gjennom den 1% der vi ikke har noen valg.
Du klarer ikke å endre andre, men du klarer å endre deg selv.

"Protect your body"
Vi tilbyr funsjonelle, tidsriktige teknikker og øvelser, som bedrer koordinasjon, utholdenhet, styrke og reflekser. Sammen med situasjons- og selvforsvarstrening, pakket inn i en spennende inovativ treningsmetode, gir vi deg noen verktøy til å bedre beskytte kroppen din.  Vi gjør treningen så gøy og at du vil glede deg til å komme tilbake hver gang.

Våpentrening:
Som tidligere forklart, så starter du ganske umiddelbart med våpen. Du vil begynne med  en eller 2 stokker på 70 cm laget av rattan. Vi bruker stokkene til å oppnå mengdetrening, som er viktig for utviklingen av farten og ferdigheter som overføres til tomme hender. Du vil lærer hvordan å beskytte deg ved å benytte dagligdagse "våpen" som mobiltelefoner, vesker, penner, egentlig hva som helst som du har for hånden. Etter noen år med trening, vil du kunne være livsfarlig med bare en t-skje.

Knivforsvar er et viktig element i alle de østasiatiske-kampsportarter, dette gjelder også for Kali Self Defence.
Hos oss praktiserer vi noe som vil kalle "Etisk knivforsvar". Med det menes at det er fokus på selvforsvar og ikke å påføre dødelig skade på angriperen om dette kan unngåes.

Vi leser om knivangrep hver eneste uke. Å vite hvordan du skal te deg kan redde ditt liv.

Selvforsvar:
Den våpenløse delen, er hvordan du bruker verktøyene du besitter når du ikke har et annet redskap tilrådighet for å bruke mellom deg og angriperen.  

Slag, spark, albuer, knær, hender og hodet er dine primærredskaper/ våpen. Du lærer å bruke dem så effektivt som mulig og tilpasset størrelsen din. En selvforsvarsituasjon gir ikke rom for oppvarming og utøying. Den tar ikke hensyn til om du er i dress eller i ballkjole. Treningen forbereder deg til å fungere, når du blir presset oppi et hjørne og ikke har noen annen utveie enn å sette angriperen ut av spill for å beskytte deg selv og din familie.

 

På bakken: Det er kjent av veldig mange slåsskamper havner på bakken. Det er viktig at du lærer hvordan du skal kunne håndtere deg selv når du er liggende. Bakkedelen i FMA heter Dumog, og består av enkle fellinger og noen enkle bakketeknikker som inkluderer biting, kloring osv. Det er helt greit, men hvis du ønsker å fordype deg i bakkedelen, så er Brasiliansk Jiu Jitsu bedre. Mange trener BJJ etter kaliklassen, og noen hiver seg bare med nå det er BJJseminarer, et par ganger i året. Kunnskapen er på kampsportsenteret, så når den tid kommer at du vil lære mer, så kan vi tilby det.

UTSTYR
Du kan låne utstyr på prøvetimen.
Vi bruker ikke vanlige drakter, men svarte bukser og Kali Self Defence T-skjorter.

Som med alle kampsporter hos oss, må du kjøpe riktig utstyr når du leverer kontrakten.
Det er startpakken som gjelder og består av alt det viktigste du trenger det første året og selges på senteret.
Regn med ca kr 1600.- for startpakken.

GRADERING:
Graderinger er viktige for å stadfeste hvor du er i kunnskapstigen. Ved å gradere seg er det bare en bekreftelse på hva du kan, slik at vi kvalitetssikrer det du har lært, slik at du er klar til å mer avanserte teknikker. Vi bruker belter som viser hvilken grad en innehar. Det blir holdt gradering 2 ganger i året forutsatt at du har vært på nok treninger. Du kan lese mer om belter og grader Les om gradering.

Når kan jeg prøve?

Vi tar imot nye medlemmer på hver trening, husk vi følger skoleferien. Vi ønsker å ta deg godt imot så, kom innom minst 15 min før første gang, sånn at vi kan svare på spørsmål og finne frem utstyr til deg. Sjekk klokkeslett og pass på at du beregner deg god tid hvis du ikke vet hvor vi holder til.

Må jeg ha utstyr første gang?

Kom i vanlig, rent treningsbukse og t-skjorte  (ikke singlet)
Flott om tøyet ditt er uten glidelås eller metal, slik at det ikke lager huller i kampsportmattene.
Vi trener barbeint. Resten låner du første gang

Velkommen til trygg trening med mening.

Priser og sånn?

Les mer om innmelding og priser her.
Hvis det er mer du lurer på så klikk deg litt rundt på hjemmesiden, vi har brukt masse tid på å lage den mest informative kampsportsiden du kan tenke deg.

 
 

Kali-stor14

Lagre

Linage Kali Self Defence

Det er i hovedsak disse stiler som har bidratt mest til utviklingen av stilen Kali Self Defence, i form av årelang trening, utdannelse og veiledning sammen med "Mestrene."

 

Richard-Haye-kali-2011

Lagre