Kali-self-defence-banner-mestre

Kali Self Defence + 16 år

tirsdager og torsdager 18.00- 19.00
Lund & Vågsbygd

Kali Self Defence (KSD), er et allsidig selvforsvarsystem i et moderne miljø.
Utøverne er hovedsakelig voksne kvinner og menn, som oftest er et sted mellom 20 og 50 år, de aller fleste har begynt med kampsport i voksen alder.  Alle blir tatt veldig godt imot og vi sørger for at du får trene med en person som kan litt mer enn deg, slik at du får masse hjelp. Husk at ingen har noen forventninger til at du skal kunne noen ting. Hva slags form du er i betyr heller ikke noe, du styrer det helt selv. Vi er ikke opptatt er perfeksjon, vi legger mer vekt på progresjon. Kommer du på trening 2 ganger i uken, vil du merke progresjon etter noen få måneder. Vi er her for å hjelpe hverandre, det er dette som gjør at det er så mange mennesker som trener hos oss.

Kali Self Defence er i hovedsak basert Filipinske og Sørøst-asiatiskekampsport som Kali, Arnis, Eskrima og Silat. Det brukes også aspekter og treningsmetoder fra Jeet Kune Do, Karate, Muay Thai Boran, Krav Maga og Jiu Jitsu. Dette gjør at Kali Self Defence blir en allsidig, effektiv og spennende kampsport å trene.. Filosofien bak KSD er at kampsport handler om noe mer enn bare fysiske ferdigheter. Fokus, måloppnåelse, selvtillit og egenutvikling er en integrert del av ideologien og læringen som utøveren skal kunne bruke også utenfor matta.

kali-self-defence2

Lagre

Kali Self Defence
Dette er en utrolig kul og allsidig kampsport. Uansett om du er helt utrent eller har trent en annen kampsportgren før, så vil Kali Self Defence bidra til at selvforsvaret ditt kommer på et helt annen nivå. Før du leser videre, må du vite at vi har nulltolleranse på kampsportsenteret. Klarer du ikke å oppføre deg, på matten og utenfor kampsportsenteret finner vi alltid ut av det, og du blir "kjippet" rett ut.

Kali og annen filipinsk kampsport er mest kjent for den funskjonelle våpentreningen, og de utrolige underholdende men effektive teknikkene. Det som er så spennende med kali, er at du lærer våpen først, i motsetning til veldig mange andre kampsporter som krever årelang trening før våpen blir en del av pensumet.
Tanken bak å starte med våpen ( stokker ) er at alt du gjør med våpen, kan også gjøres våpenløst. Så hvis elevene behersket å bruke og forsvare seg med og mot våpen først, så ville det være en enkel sak å gjøre det våpenløst, altså med bare never.
Fun fact: Kali har blitt brukt i mange filmer helt fra gamle Bruce Lee filmer til den siste Jason Bourne filmen. 
På grunn av råskapen i teknikkene er det viktig at det blir lagt frem på en slik måte at utøverene forstår konsekvensene og utfallet av å bruke teknikkene "ut i verden".
Vi må balansere råskapen, med folkeskikk og bondevett, vi kaller konseptet Feed your mind. Protect your body. 

Lagre

Lagre

"Feed your mind "
På Kristiansand Kampsport Senter hjelper vi mennesker å skape et solid fundament for økt selvtillit, bedre fysisk form og evne til å forsvare seg selv gjennom å lære disiplinen og filosofien man finner i kampsport. Vårt oppdrag fra første gang noen kommer gjennom døren hos oss, er å støtte og hjelpe alle, uavhengig av kjønn og formnivå å dra nytte av trygg kampsporttrening i et trygt og samarbeidsorientert miljø.

Det er ikke bare kroppen som skal trenes men også hodet. Ikke bare skal vi bedre ditt selvbilde og selvfølelse, men du kommer etterhvert til å hjelpe andre med å gjøre det samme.
Målet er å bli sterk nok til å unngå 99% av alle fysiske konfrontasjoner og samtidig være sikker nok til å klare å komme seg gjennom den 1% der vi ikke har noen valg.
Du klarer ikke å endre andre, men du klarer å endre deg selv.

"Protect your body"
I en kombinasjon av trening med tomme hender og våpen vil du utvikle fart, koordinasjon, utholdenhet, styrke og reflekser som bygger opp under selvforsvar og kampferdigheter. Du vil også mest sannsynlig bli mer svett i hodet enn kroppen den første måneden. Hold ut, det er sånn for de fleste.

Våpentrening:
Som tidligere forklart, så starter du ganske umiddelbart med våpen. Du vil begynne med  en eller 2 stokker på 70 cm laget av rattan. Vi bruker stokkene til å oppnå mengdetrening, som er viktig for utviklingen av farten og ferdigheter som overføres til tomme hender. Du vil lærer hvordan å beskytte deg ved å benytte dagligdagse "våpen" som mobiltelefoner, vesker, penner, egentlig hva som helst som du har for hånden. Etter noen år med trening, vil du være livsfarlig med bare en t-skje.

Knivforsvar er et viktig element i alle de fillipinsk kampsportarter, også i Kali Self Defence. I Kali Self Defence praktiserer vi "Etisk knivforsvar", med det menes at det er fokus på selvforsvar og ikke å påføre dødlig skade på angriperen.

Empty Hands den våpenløse delen heter empty hands. Målet med empty hands teknikkene er at de skal fungere like bra for en liten person, som en stor person.
Det ser helt rått ut når du ser noen utføre Kali Self Defence med bruk av empty hands. Det er egentlig ikke meningen at det skal se kult ut, det er meningen at det skal fungere når du blir presset oppi et hjørne og ikke har noen annen utveie enn å sette angriperen ut av kommisjon.

Sparketeknikkene og knær kan utføres uten å måtte varme opp eller å være spesiellt myk, noe som gjør at de kan brukes i en selvforvarsituasjon.  Meningen er at det fungere på matten, i dress eller i ballkjole.

På bakken: Det er kjent av veldig mange slåsskamper havner på bakken. Det er viktig at du lærer hvordan du skal kunne håndtere deg selv når du er liggende. Bakkedelen i FMA heter Dumog, og består av enkle fellinger og noen enkle bakketeknikker som inkluderer biting, kloring osv. Det er helt greit, men hvis du ønsker å fordype deg i bakkedelen, så er Brasiliansk Jiu Jitsu bedre. Mange trener BJJ etter kaliklassen, og noen hiver seg bare med nå det er BJJseminarer, et par ganger i året. Kunnskapen er på kampsportsenteret, så når den tid kommer at du vil lære mer, så kan vi tilby det.

UTSTYR
Du kan låne utstyr på prøvetimen.
Vi bruker ikke vanlige drakter, men svarte bukser og Kali Self Defence T-skjorter.

Som med alle kampsporter hos oss, må du kjøpe riktig utstyr når du leverer kontrakten.
Det er startpakken som gjelder og består av alt det viktigste du trenger det første året og selges på senteret.
Regn med ca kr 1600.- for startpakken.

GRADERING:
Graderinger er viktige for å stadfeste hvor du er i kunnskapstigen. Ved å gradere seg er det bare en bekreftelse på hva du kan, slik at vi kvalitetssikrer det du har lært, slik at du er klar til å mer avanserte teknikker. Vi bruker belter som viser hvilken grad en innehar. Det blir holdt gradering 2 ganger i året forutsatt at du har vært på nok treninger. Du kan lese mer om belter og grader Les om gradering.

Når kan jeg prøve?

Vi tar imot nye medlemmer på hver trening, husk vi følger skoleferien. Vi ønsker å ta deg godt imot så, kom innom minst 15 min før første gang, sånn at vi kan svare på spørsmål og finne frem utstyr til deg. Sjekk klokkeslett og pass på at du beregner deg god tid hvis du ikke vet hvor vi holder til.

Må jeg ha utstyr første gang?

Kom i vanlig, rent treningsbukse og t-skjorte  (ikke singlet)
Flott om tøyet ditt er uten glidelås eller metal, slik at det ikke lager huller i kampsportmattene.
Vi trener barbeint. Resten låner du første gang

Velkommen til trygg trening med mening.

Priser og sånn?

Les mer om innmelding og priser her.
Hvis det er mer du lurer på så klikk deg litt rundt på hjemmesiden, vi har brukt masse tid på å lage den mest informative kampsportsiden du kan tenke deg.

Kali-stor14

Lagre

Linage Kali Self Defence

Det er i hovedsak disse stiler som har bidratt mest til utviklingen av stilen Kali Self Defence, i form av årelang trening, utdannelse og veiledning sammen med "Mestrene."

 

Richard-Haye-kali-2011

Lagre