Kickboxing-banner

Kickboksing

Nybegynnere + 15 år
Mandag & onsdag kl 19.00- 19.45
Lund & Vågsbygd

Videregående (Gult 2 - svart)
Mandag & onsdag kl 20.00- 21.00
Kun Lund 

Sparringspartiet  valgfritt (Gult 2 - svart)
Tirsdag kl 17.00- 17.45
Kun Lund

Instruktører:
Richard Haye
Hans Andersen, Helene Bjerke Fredheim, John Philip Eriksen

Kickboxinginføringstimer (Nybegynnere)

Det som gjør kickboxing så populært hos oss, er at kickboxinginnføringstimer er et “lavterskeltilbud” som er lagt opp etter dem som har lite/ingen grunnform. Treningen består hovedsakelig av slag og spark, som utføres i luften og på pads med partner.

- Det første året trener du 45 minutter, 2 ganger i uken. Selv den mest travle kan presse inn 2 faste treninger i uken.
- Du starter helt basic med det grunnleggende, og intensiteten økes i tråd med din utvikling.
- Du blir godt tatt vare på.
- Det er en trygg og artig måte å komme i form på.
- Folk som trener hos oss over tid, pleier å få bedre selvtillit samtidig som de kommer i bedre form.
 
Spenst, styrke og kondisjon.
På kickboxingtimen trener du hovedsakelig kickboxing, som i seg selv er en super effektiv måte å komme i form på.
Mange kjenner etterhvert, at de kommer i såpass bra form, at de ønsker å ta treningen og formen til neste nivå.
Neste nivå er CrossFight Fitness

Når kan jeg prøve?

Vi tar imot nye medlemmer på hver trening, husk vi følger skoleferien. Vi ønsker å ta deg godt imot så, kom innom minst 15 min før første gang, sånn at vi kan svare på spørsmål og finne frem utstyr til deg. Pass på at du beregner god tid, hvis du ikke vet hvor vi holder til.

Må jeg ha utstyr første gang?

Kom i vanlig, rent treningsbukse og t-skjorte  (ikke singlet)
Flott om tøyet ditt er uten glidelås eller metal, slik at det ikke lager huller i kampsportmattene.
Vi trener barbeint. Resten låner du første gang

Velkommen til trygg trening med mening.

Priser og sånn?

Les mer om innmelding og priser her.
Hvis det er mer du lurer på så klikk deg litt rundt på hjemmesiden, vi har brukt masse tid på å lage den mest informative kampsportsiden du kan tenke deg.

Utvikling og treningsmuligheter.
Når du har trent i ca et år, har vi sørget for at du har bygget opp nok tekniske ferdigheter til å trene på mellompartiet.
Etter ca 1-2 år på mellompartiet, eller når du har oppnådd grønt 2, så er det mulighet for å over vidergåendeparti.
Mellom,- og videregåendepartiene holder en høyere intensitet, der du får prøve deg på mer avanserte teknikker, i de samme trygge omgivelser som du er vant til fra innføringspartiet.
Etter ca et år med kickboxing, er du mest sannsynlig i mye bedre form enn det du er i dag.
Når du er på mellompartiet og er god nok, har du mulighet til å delta på konkurransepartiet.
Vidergåendepartiutøvere har mulighet til å trene både på mellompartiet og konkurransepartiet om ønskelig.

 

Kickboksing

Utstyr

Alle som trener kickboxing må ganske umiddelbart ha riktig utstyr, regn med ca kr 1500.- for startpakken.
Startpakken består av alt det viktigste du trenger det første året og selges på senteret. Du kan låne utstyr på prøvetimen.
Alle er “uniformert” likt, med samme bukser og t-skjorte. Dette skaper lagfølelse.
Har du trent kickboxing en annenplass fra før og ønsker å bli medlem hos oss, trenger du å kjøpe deg “uniformen vår”.

Vi ønsker at våre medlemmer har best mulig beskyttelsesutstyr slik at de kan føle seg trygge.
Behovet for beskyttelsesutstyr endrer seg etterhvert som du øker i ferdighetsnivå og skifter parti.

Gradering
Det er belter i kickboxing også belter, som i andre kampsporter.  Det blir avholdt graderinger ca 2 ganger i året.
Du kan finne ut mer om hvordan det fungere ved å klikke deg inn her.

Stripetester
Oppmøte og treningstid gir kunnskap og resultater. Det er også viktig å holde deg motivert underveis.
Et ledd i motivasjonen er stripetester. Du kan følge med på oppmøtet ditt via medlemslogg og hver 8ende treningstime utløser en stripe på beltet. En stripe symboliserer hvor nærme du er til å prøve deg på neste belte. 

Vil du vite mer om stripetester kan du klikke her.

Sparring/ Kamp:
Treningen og tryggheten din bygges opp gradvis på en slik måte, at sparring/kamp blir en naturlig del av  din utvikling.
Det første 9- 12 måneder året er det ingen fri sparring. Vi gjør noe som heter oppgavesparring, noe som gjør at ting er forutsigbart og enkelt å få til.
På mellompariet begynner vi med lett kontrollert sparring, det er nesten ikke kontakt.
Det fleste damer/jenter er skeptiske før de starter, men blir overasket over hvor komfortable og flinke de er når de endelig begynner med å sparre.
På grunn av måten vi bygger opp treningen og utøverene våre, har vi ALDRI hatt noen skader som skyldes for hard kontakt på trening mellom utøverene våre. Dette er noe vi er stolt av.

 

Kickboxing og konkurranse

Noen av medlemmer sikter på stevner innen Kickboksing, men dette er valgfritt.
Hvis du ønsker å konkurrere må du vite at det koster masse ekstra tid til trening, og masse penger til reising, hotel osv.
Alle som ønsker å trene på konkurransepartiet må være medlem av idrettsklubben Kristiansand Kampsportklubb.
Klubben er et idrettslag med eget styre og vedtekter som er med i Norges Kickboxing Forbund og NIF. 
De som ønsker å konkurrere og trene i klubben må betale egen kontingent til klubben.

Klubben holder egne konkurransetreninger for konkurransepartiet.
Her må du minst ha de grunnleggende ferdighetene for å kunne delta,
vi har satt gult 1 som minstekrav.
For å få lov til å delta på konkurranser i regi av Norges Kickboxing Forbund må du minst ha oransje belte.

Her er en beskrivelse av grenene det konkurreres i.

Pointfighting
Det er stopp mellom hvert treff som er av lett kontakt.
Hurtighet, bevegelse, oversikt og gode tekniske kvaliteter preger denne grenen.
Har fatt stor underholdningsverdi fordi utøverne ønsker å vise sine ferdigheter og finesser
i eksplosive angrep selv om styrke i slag og spark er av lett karakter.
Kroppsbeherskelen går her på kvalitative teknikker, mykhet, koordinasjon og hurtighet.
Internasjonalt er deltagelsen i point fighing stor.
Utkjempes på matte.

Lettkontakt
Som fullkontakt, men hvor styrken i slag og spark er betraktelig mindre.
Utøvere må vise det samme som i fullkontakt, men må kunne beherske og kontrollere seg selv.
Har en høyere aktivitet da styrken ikke er avgjørende. Vil gjøre overgangen til fullkontakt enklere.
Utkjempes på matte.

Fullkontakt
Kan sammenlignes med boksing, da alle disse ingredienser er tilstede i tillegg til bruk av bein på samme treffpunkter som med armene.
Er en krevende fysisk utøvende gren, der kondisjon, temposkifte og styrke har en sentral rolle.
Er ikke preget av så mange finesser som pointfighing, men nivået hever seg hele tiden.
Kombinasjon armer og bein er vektlagt. Har også fatt stor underholdningsverdi, da vi kan oppleve høy intensitet og innsats.
For å kunne delta i fullkontakt, må man, som i boksing, gjennomføre minst tre merkekamper (bronse, sølv og gull) for å kvalifisere seg.
Utkjempes i boksering.

K1
Kan sammenlignes med fullkontakt/ Thai boksing (uten abuer). K1reglene tillater bruk av knær og lave spark til lårene.
K1 er en krevende fysisk utøvende gren, der kondisjon, temposkifte og styrke har en sentral rolle.
For å kunne delta i K1, må man, som i Fullkontakt, gjennomføre minst tre merkekamper (bronse, sølv og gull) for å kvalifisere seg.
Utkjempes i boksering.

privat-KrogR

 

 

 

Første-gang-voksne

 

 

 

 

 

 

 

 

hjelp-jeg-er-ny