Kali-self-defence-banner-mestre

Kali Self Defence (16+)

Tid: Tirsdag og torsdag 18.00-19.00

Sted: Lund og Vågsbygd

Den filipinske kampsporten Kali er kjent fra filmer som Bruce Lee og de siste Jason Bourne-filmene. Kali Self Defence er funksjonelt selvforsvar i en innpakning av variert og gøy trening. KSD gir deg de verktøyene du trenger for å være rustet til situasjoner der du må forsvare deg selv. Det kan være å lese situasjoner for å unngå eller løse en fysisk konflikt før den oppstår eller eskalerer, eller å takle fysisk vold med eller uten våpen.

Om Kali Self Defence

Kali Self Defence (KSD) er et allsidig selvforsvarssystem basert på flere filipinske og sør-asiatiske kampsportgrener som Kali, Arnis, Eskrima og Silat. Det brukes også aspekter fra Jeet Kune Do, Karate, Muay Thai Boran, Krav Maga og Jiu Jitsu. Denne allsidigheten gjør KSD til en gøy, spennende og effektiv treningsform der man opparbeider god koordinasjon, stressmestring, balanse og styrke. Å utvikle et funksjonelt selvforsvar som fungerer under press krever at man investerer mye trening og repetisjon.

Men det mentale og psykologiske er også et sentralt aspekt. Den grunnleggende tanken er at kampsport dreier seg om mer enn kun fysiske ferdigheter. Fokus, måloppnåelse, selvtillit og egenutvikling er viktige aspekter man har god nytte av også utenom treningstidene.

Hva vi trener

I Kali Self Defence lærer man aller først å bruke våpen (kalisticks). Dette er en eller to stokker på 70 cm laget av rattan. Farten og ferdighetene man utvikler overføres til tomme hender. Du lærer hvordan du kan beskytte deg med “dagligdagse” våpen som penner, vesker, eller hva man måtte ha for hånden. Knivforsvar er en sentral del av mange sørasiatiske kampsporter. Vi praktiserer såkalt “etisk knivforsvar” der man fokuserer på selvforsvar og på å ikke påføre dødelig skade på angriperen dersom det kan unngåes.

I den våpenløse delen av treningen lærer du å forsvare deg med hender, albuer, knær, føtter og hode, så effektivt som mulig ut i fra din kroppsstørrelse. Overføringsverdien mellom våpentrening og våpenløs trening vil bli tydelig etter som du utvikler deg.

Gradering

Det avholdes gradering to ganger i året. Beltefargen gir instruktøren og dine treningspartnere en pekepinn om ditt nivå, slik at de kan tilrettelegge treningen din på en god måte. Det kan gi ekstra motivasjon underveis hvis man har noe å strekke seg etter. Stripetester er et viktig verktøy for dette. Hvert oppmøte på trening registreres i medlemslogg.no og 8 oppmøter tilsvarer en stripe på beltet.

Nybegynner?

For noen kan kampsport virke fremmed og unaturlig, noe som gjør terskelen unødvendig høy. Her ved KKS har vi skapt et trygt og inkluderende miljø der alle tar vare på hverandre helt fra første dag. Det gir en sunn og sikker ramme rundt treningen. Vi er her for å hjelpe hverandre.

Som regel kan du låne utstyr første gang du kommer. Det kan være stor pågang, så kom gjerne 20 minutter før treningen begynner, i treningstøy uten metall eller glidelåser som kan skrape opp mattene. Vi trener barbent.

Startpakken koster 1600,- og inneholder det viktigste du trenger av utstyr og informasjon det første året.

Ta med en venn(inne) og kom. Vi gleder oss til å ta imot deg på trening.

 

Instruktører Lund: Sophie Huitfeldt og instruktørteamet

Instruktører Vågsbygd: Ralph Pagano og instruktørteamet

kali-self-defence2

Lagre

Litt mer om våpentrening

Kali Self Defence er ikke en sport, og motivasjonen til oss som driver med det er ikke konkurranser eller medaljer. Dette er først og fremst funksjonelt selvforsvar, pakket inn i en utrolig kul og allsidig kampsport. Uansett om du er helt utrent eller har trent en annen kampsportgren før, så vil Kali Self Defence bidra til at selvforsvaret ditt kommer på et helt annet nivå.

Kali og annen filipinsk kampsport er mest kjent for den funksjonelle våpentreningen. Et spennende aspekt ved KSD er at vi lærer våpentrening (stokker) fra første dag, i motsetning til andre kampsporter der våpen blir en del av pensumet først etter mange år med trening. Tanken bak dette er å forbedre koordinasjonen, det gir mestringsfølelse, og det er gøy. Det er en enorm overføringsverdi mellom denne våpentreningen og våpenløst selvforsvar, noe som vil bli tydeligere etter hvert som utøverne utvikler seg.

Vi begynner med én eller to 70cm stokker laget av rattan. Disse bruker vi for å oppnå mengdetrening, som er viktig for å utvikle ferdighetene som senere overføres til tomme hender. Knivforsvar er sentralt i all østasiatisk kampsport. I Kali Self Defence praktiserer vi såkalt "etisk knivforsvar", der vi fokuserer på å forsvare oss uten å påføre dødelig skade på angriperen dersom man kan unngå det. Vi lærer også hvordan vi kan beskytte oss med dagligdagse gjenstander som mobiltelefoner, vesker, penner, og egentlig hva som helst man har for hånden. Etter noen år med trening vil du være livsfarlig med en teskje.

Selvforsvar uten våpen:

Når du ikke har noe annet for hånden er albuer, knær, hender, føtter og hode dine primærredskaper/-våpen. KAli Self Defence lærer deg å bruke dem så effektivt som mulig, tilpasset dine fysiske evner og egenskaper. En selvforsvarsituasjon gir ikke rom for oppvarming og utøying. Den tar ikke hensyn til om du er i dress eller i ballkjole. Treningen forbereder deg til å fungere, når du blir presset opp i et hjørne og ikke har noen annen utvei enn å sette angriperen ut av spill for å beskytte deg selv.

Litt om bakkekamp

Veldig mange slåsskamper havner på bakken. Derfor er det er viktig å lære å håndtere en slik situasjon. I filipinsk kampsport kalles bakkedelen Dumog, og består av enkle fellinger og noen enkle bakketeknikker som inkluderer biting, kloring osv. Det er fint, men hvis du ønsker å fordype deg i bakkekamp, så er det bedre å prøve Brasiliansk Jiu Jitsu. Mange hos oss trener BJJ rett etter KSD-treningen, mens andre blir med på BJJ-seminarer et par ganger i året. KKS besitter kunnskapen, og når du trenger det, så kan vi tilby det.

Feed your mind
Ved Kristiansand Kampsport Senter hjelper vi mennesker å skape et solid fundament for økt selvtillit, bedre fysisk form og evne til å forsvare seg selv gjennom å lære disiplinen og filosofien som finnes i kampsport. Vårt oppdrag fra første gang noen kommer gjennom døren hos oss er å støtte og hjelpe alle, uavhengig av kjønn og formnivå, og å dra nytte av trygg kampsporttrening i et trygt og samarbeidsorientert miljø.

Det er ikke bare kroppen som skal trenes, men også hodet. Ikke bare skal vi styrke ditt selvbilde og din selvfølelse, men du kommer etterhvert til å hjelpe andre med å gjøre det samme. Målet er å bli sterk og trygg nok til å unngå 99% av alle fysiske konfrontasjoner og samtidig være sikker nok til å klare å komme seg gjennom den 1% der man ikke har noe valg. Du klarer ikke å endre andre, men du klarer å endre deg selv.

Protect your body
Vi tilbyr funsjonelle, tidsriktige teknikker og øvelser, som bedrer koordinasjon, utholdenhet, styrke og reflekser. Sammen med situasjons- og selvforsvarstrening, pakket inn i en spennende innovativ treningsmetode, gir vi deg noen verktøy til å bedre kunne beskytte kroppen din. Vi gjør treningen så gøy at du vil glede deg til å komme tilbake hver gang.

Vær trygg på at måten vi bygger opp treningene på, gjør at den minst koordinerte utøveren får hjelp til å få det til.

Mediene forteller om knivangrep hver eneste uke. Å vite hvordan du skal forholde deg kan redde ditt liv.

 

En kaligradering 2018

Kali-stor14

Lagre

Linage Kali Self Defence

Det er i hovedsak disse stiler som har bidratt mest til utviklingen av stilen Kali Self Defence, i form av årelang trening, utdannelse og veiledning sammen med "Mestrene."

 

Kalis historie og forklaring

Richard-Haye-kali-2011

Lagre