Brasiliansk Jiu Jitsu (+15 år)

Hovedtreningene:
tirsdag og torsdag 19.15-20.45

Egentrening: (Åpen matte for medlemmer)
mandag og onsdag 09.15- 10.15 (Lund)
lørdag 10.00-11.00 (Vågsbygd)
søndag 17.30- 18.30 (Lund)

Sted: Lund og Vågsbygd

Instruktører Lund: Richard Haye og instruktørteamet
Instruktører Vågsbygd: Hugo Ursvik, Ralph Pagano og instruktørteamet


KKS har en av sørlandets største og mest stabile BJJ-grupper. Vi er for tiden over 80 voksne, hvorav over 30% er kvinner. Vi har høy snittalderen og stor bredde på våre utøvere, noe som gjør at det er trygt og enkelt å komme igang hos uavhengig av kjønn eller alder.
Dette er grenen hos oss som har flest treningsmuligheter, men de aller fleste trener kun 2 ganger i uken på tirsdags og torsdags-kvelder, fordi det er da det er instruksjon.

Brasiliansk Jiu Jitsu (BJJ) er en kampsportgren og treningsform som øker i popularitet over hele verden, ikke minst gjennom profilering i arrangementer som UFC (Ultimate Fighting Championship), i tillegg til å være det nye, hippe blant filmstjerner i Hollywood.

Om Brasiliansk Jiu Jitsu (BJJ)

I BJJ handler teknikkene om å bruke tyngdekraft, moment og vektstangprinsipp for å forsvare seg mot, og kontrollere, en større og sterkere motstander når man er nede på bakken. Har man først havnet på bakken, tenker en kanskje at du har "tapt kampen", men det er det motsatte som gjelder. På bakken finnes det flere dominante posisjoner som det er gunstig å være i. Vi lærer deg disse posisjonene og hvordan du kan komme inn i eller ut av dem. Det gjør at du får en veldig stor fordel. Etterhvert vil du føle deg like komfortabel liggende på bakken som stående. Det blir sagt at en person som har trent BJJ i 6 mnd vil kunne klare seg mot en utrent motstander. Jo lengre du trener jo større er sjansene for at du vil komme deg trygt ut av et overfall.

Som treningsform har BJJ stor effekt på koordinasjon, motorikk, kondisjon, fleksibilitet og kjernemuskulatur. Du kan helt fint begynne med dette om du så er 15 eller 75, og det er perfekt for deg som har begynt å snuse på 40-årskrisen. Den første tiden er ofte litt forvirrende, med mange nye ting å lære, og i tillegg gjerne litt utenfor komfortsonen. Du trenger ikke være redd. Måten vi gjør det på er at alle som er nye, blir tildelt en partner med nok erfaring til å veilede deg gjennom hele treningen. Det er lett å føle at du kommer som ny og noen andre må hjelpe deg. De fleste tenker at de ødelegger treningen til partneren. Men den som hjelper ble mottatt og veiledet på samme måte som du gjorde og når du har trent noen måneder  skal du hjelpe noen nye. Einstein sa, "hvis du ikke klarer å forklare det til en femåring, slik at de forstår det, kan du det ikke godt nok." Ved å forklare nye medlemmer, lærer vi det bedre selv.  På KKS hjelper vi hverandre, det er sånn vi vokser sammen. Vi lover at du vil bli overrasket over hva du kan få til. Vi lover deg også at du vil frustrert de første ukene. Ikke gi deg, vi er der for deg og vi forstår deg, vi har alle vært der! Første gang du hjelper en person som har trent kortere enn deg selv, vil det gå opp for deg hvor mye du kan.
Fremgangen kommer hvis du kommer på treningene.

Over hele verden er BJJ populær blant kvinner som en form for selvforsvar, fordi fokuset er å gi trygghet og effektive virkemidler når man ligger på bakken med noen tyngre og sterkere over seg. Å bli mer komfortabel i slike situasjoner, sammen med teknikkene du lærer for å komme deg ut av dem, gir stor selvtillit og trygghet.

Hva skjer første gang, jeg er litt nervøs.

  • Det er normalt å være nervøs, alle har en grad av nervøsitet når vi prøve noe ukjent med ukjente mennesker for første gang.  Vi er klar over dette og har gjennom 35 år kommet frem til en måte å møte nye medlemmer på som får 99% til å slappe av. Den siste 1 % får en ekstra klem og det pleier å ordne seg.
  • Når du kommer første gang, blir du møtt i døren. Det kan være stor pågang, så kom gjerne 20 minutter før treningen begynner.
  • Vil setter sikkerhet først og vil at du skal fylle ut et sikkerhetskjema, så vi vet du er frisk og forstår hvordan du skal oppføre de på trening.
  • Vi viser deg garderober og toaletter og finner en drakt til deg om vi har. Ha treningsbukse og t-skjorte uten metal eller glidelås, i tilfelle vi ikke har nok lånedrakter.
    (Du låner en drakt første gang du kommer, mot at du leverer den nyvasket tilbake på neste trening. Hvis den ikke returneres går vi ut fra du vil beholde den, og fakturerer deg full pris).
  • Når du har kledd deg, så viser vi deg rundt inni salen og finner noen hyggelige folk du kan snakke med frem til treningen starter.
  • Vi forklarer deg hvor du skal stå, finner en partner som hjelper deg gjennom økten og forklarer deg alt underveis.
  • Yeps, så enkelt er det å komme igang.
  • Ta gjerne med en venn(inne) eller kom alene.

Når og hvordan?

De aller fleste trener på kveldsøktene på tirsdag og torsdag 19.15- 20.45. Kveldsøktene er med en instruktør som styrer treningene og forteller hva vi skal gjøre og hvordan vi skal gjøre det. Alle trener med en partner. Til å begynne med hjelper instruktøren med å finne riktig partner til deg og etterhvert som du er trygg, er det fritt frem å velge noen du ønsker å trene med.  Vi tar ansvar for å sørge for at du har hjelp og finner deg til rette.
Vi har også morgentreninger som holdes ved avdelingen på Lund hver mandag og onsdag. Dette er selvfølgelig åpent for alle våre medlemmer, både fra Lund og Vågsbygd. Morgentreningene er bygd opp litt annerledes enn kveldsøktene, det er også færre som deltar på disse øktene, noe som er helt naturlig, da de fleste har forpliktelser på morgenen og ikke alle har fleksitid. Morraøktene er uten instruksjon, men det er alltid en instruktør eller noen som kan veilede deg. På morgenen kan du øve på valgfri teknikker eller om du ønsker å forsøke deg på rolig sparring, der du kan teste ut og finpusse på teknikkene.
Vi har tilsvarende klasse på lørdag fra 10-11 i Vågsbygd og på søndager fra 17.30- 18.30.
Mulighetene er mange, men for å få fremgang anbefaler vi at du hovedsakelig kommer på kveldsøktene på tirs og tors.

Hos oss handler alle treningsøktene om å samarbeide for felles utvikling heller enn å bygge opp konkurranseutøvere (selv om flere av våre utøvere også gjør det bra i konkurranser). Utøvere som fokuserer på å vinne slutter når de ikke vinner lenger; utøvere som fokuserer på å lære, slutter aldri. Hvis du helst vil se på treningspartnerne som motstandere du skal “vinne” over, så er ikke KKS rette stedet for deg.

Gradering:

I BJJ brukes belter og striper for å måle teknisk fremgang. Det kan ta tid å få nye belter, mer tid enn i en del andre grener, og du trenger ikke tenke på det hvis du ikke vil. Hvis du ønsker kan du få en gratis PDF med oversikt over pensum og struktur. For de fleste er det nok med egne motivasjoner i begynnelsen, og så kommer striper og belter som ekstra motiverende milepæler etterhvert.

KKS er en del av Roy Dean Academy. Roy Dean er en fantastisk utøver og pedagog med bred erfaring innen mange kampsportgrener. Vi har valgt å være tilknyttet hans akademi fordi det gir oss en klar struktur, med tydelig pensum og tilgjengelige instruksjonsvideoer til alle grader. Søk på navnet hans på YouTube, så får du et inntrykk av hans stil. Du kan også kjøpe og laste ned videoer fra nettsiden hans http://roydean.tv om du har lyst til det.

Hva koster det

Som alt annet trenger du en engangsinvestering i utstyr. En startpakke starter fra kr 1900 og da får du alt det du trenger, klubbdrakt, belte, rashguard og patch.
For øyeblikket kjører vi en "Superdeal", det er rasende billig, der det koster kun kr 399.- for voksne pr mnd, les mer om det her.

Lagre

Her er en veldig bra forklaring på hva Brasiliansk Jiu Jitsu går ut på.
Bør sees.

Brasiliansk Jiu Jitsu 

Hvis du har en time å kaste vekk, så kan du se denne filmen.
Det vil gi deg et dypere innblikk i BJJhistorie i California, den nye BJJhotspot i verden.

Beginners guide to BJJ.pdf

Du bladde helt ned! Gratulerer du en GRATIS E-bok til å hjelpe deg igang på BJJreisen din. Dette er en knallbra bok om du ønsker å ha et lite kunnskapsfortrinn.

Gruppebildet tatt i på en trening i mars 2016

hjelp-jeg-er-ny